Rady Adecco 


Jak przygotować skuteczne CV

CV należy traktować jak materiał marketingowy rozsyłany do potencjalnych "klientów"– im lepiej "sprzedasz" w nim swoje kwalifikacje, tym większa szansa na zaproszenie do kolejnych etapów rekrutacji. Napisanie prawidłowego CV jest jedną z ważniejszych czynności w życiu zawodowym, dlatego też należy podejść do tego w sposób przemyślany i ukierunkowany na osiągnięcie wyznaczonego celu.

Pomyśl:

  • co chcesz o sobie powiedzieć przyszłemu pracodawcy,
  • czym wyróżniasz się spośród innych kandydatów,
  • jakie są Twoje mocne strony, przydatne w pracy o którą się ubiegasz,
  • jaka jest specyfika firmy, która otrzyma twoje CV.

Pisząc CV należy zwracać uwagę zarówno na treść jak i na formę. Nawet jeśli pochwalisz się np. kilkuletnim doświadczeniem w pracy biurowej i biegłą znajomością aplikacji biurowych, a Twoje CV będzie napisane niestarannie, z literówkami czy źle sformatowane, nie zdobędziesz zaufania pracodawcy.

Pamiętaj, pisząc CV musisz udzielać informacji zgodnie z prawdą, licząc się z możliwością weryfikacji tego co napisałeś w czasie kolejnych etapów rekrutacji.

Forma
Można znaleźć wiele gotowych wzorów "idealnego CV" - zamieszczają je rożne podręczniki, specjalistyczne dodatki do gazet i witryny internetowe, jednak naprawdę uniwersalny wzorzec nie istnieje. Każda osoba pisząca CV powinna na bazie tych wzorów sama wypracować taką formę, jaka będzie dla jej kwalifikacji najlepsza, pozwoli zaakcentować jej mocne strony, będzie czytelna dla potencjalnego pracodawcy. Istnieje jednak kilka zasad, których bezwzględnie należy przestrzegać.

Zwróć uwagę na to, aby Twoje CV było:

  • uporządkowane i przejrzyste – odpowiednia kolejność informacji, wyszczególnienie najważniejszych z nich, używanie jasnego i zrozumiałego słownictwa,
  • schludne – staranne sformatowanie dokumentu (dobrana czcionka, rozplanowanie tekstu na stronie), usunięcie wszelkich błędów ortograficznych, gramatycznych czy literówek, biały papier formatu A4, bez zabrudzeń czy zagnieceń, wydruk dobrej jakości,
  • zwięzłe – wszystkie informacje wypunktowane, podawane równoważnikami zdań, bez zbędnych słów i ozdobników językowych, najlepiej umieszczone na jednej stronie A4 (duże doświadczenie zawodowe usprawiedliwia przekroczenie tej objętości, jednak nawet wówczas nie należy przekraczać objętości 2-3 stron, a szczegółowy opis dokonań zawodowych można dołączyć jako odrębny dokument),
  • dostosowane do specyfiki firmy, która otrzyma Twoje CV (najbezpieczniej jest stosować klasyczne wzorce, jednak niektóre firmy, np. z branży informatycznej czy reklamowej wręcz preferują niestandardowe sposoby prezentacji). Jeśli dołączamy do CV fotografię, powinna to być fotografia oficjalna (w garniturze lub kostiumie),formatu legitymacyjnego. Dobrze jeśli fotografia jest zeskanowana i stanowi stały element CV, jednak przy przesyłaniu CV drogą elektroniczną należy pamiętać, aby cały dokument nie miał zbyt dużej objętości. Zwykle dokumenty aplikacyjne powinny być przesyłane w języku polskim. Bywają jednak sytuacje, w których należy wysyłać dokumenty zarówno w języku polskim, jak i obcym, a nawet, np. na wyraźną prośbę pracodawcy lub w odpowiedzi na obcojęzyczne ogłoszenie, tylko w obcym języku.

Treść
Treść zawarta w CV musi być ściśle związana z ofertą pracy, o jaką się ubiegasz. Ilość informacji zawartych w CV powinna być na tyle duża, aby pracodawca był przekonany, że jesteś odpowiednią osobą na oferowane stanowisko, a równocześnie na tyle ograniczona, aby nie przekroczyć objętości jednej strony A4 oraz żeby nie zanudzać czytelnika nieistotnymi faktami. Część informacji można rozszerzyć w liście motywacyjnym, ewentualnie zostawić do omówienia w czasie bezpośredniego spotkania.

Eksperci Adecco Radzą – rozmowa kwalifikacyjna

Jak przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej:

  • już w trakcie ustalania terminu i miejsca spotkania ustal dokładnie: kto będzie prowadził rozmowę kwalifikacyjną, jaka jest jego funkcja w firmie, ile czasu będzie trwało spotkanie, czy należy się do niego w szczególny sposób przygotować,
  • postaraj się uzyskać jak najwięcej informacji o firmie, do której idziesz na spotkanie (taka wiedza ułatwi Ci przekonanie rozmówcy, że twoje kwalifikacje odpowiadają wymaganiom firmy), a także przygotuj własne pytania (aby moc ocenić czy proponowane stanowisko odpowiada Twoim oczekiwaniom),
  • zastanów się nad możliwymi odpowiedziami na rożne (bardziej i mniej standardowe) pytania, jakie mogą paść podczas rozmowy, przygotuj dokumenty dotyczące Twoich kwalifikacji (CV, dyplomy, świadectwa pracy, referencje itp.) - warto zabrać je ze sobą na spotkanie, nawet jeśli nie zostałeś o to wyraźnie poproszony,
  • upewnij się, że jesteś w stanie udowodnić wszystko to, o czym napisałeś w swoich dokumentach aplikacyjnych – w razie potrzeby odśwież np. znajomość języka obcego czy też obsługi programu komputerowego,
  • zadbaj o swój wizerunek poprzez wybór odpowiedniego ubrania - jeśli nie znasz standardów obowiązujących w firmie załóż klasyczny garnitur lub kostium w stonowanej kolorystyce, białą lub niebieską koszulę, dobierz odpowiednie dodatki i obuwie, nie przesadzaj z ozdobami, biżuterią, fryzurą, makijażem, ilością perfum itd., pamiętaj że Twój wygląd wyraża szacunek wobec osoby, z którą się spotykasz – musi być schludny i dostosowany do sytuacji.

Bezpośrednio przed rozmową:

  • zadbaj o punktualne przybycie na miejsce spotkania, najbezpieczniej być kilka minut przed czasem (jednak pojawienie się znacznie wcześniej może być widziane równie źle jak spóźnienie),
  • znajdź chwilę na odpoczynek, umyj ręce, sprawdź przed lustrem swój wygląd, zadbaj o świeży oddech,
  • bądź uprzejmy dla wszystkich osób, z którymi masz kontakt w firmie,
  • wyłącz lub ścisz swój telefon komórkowy.

W trakcie rozmowy skoncentruj się na pytaniach osoby prowadzącej rozmowę.
Osoba prowadząca rozmowę jest gospodarzem spotkania – to ona Cię wita, wskazuje miejsce na którym masz usiąść, decyduje o planie spotkania i kolejności zadawania pytań. Najczęściej w pierwszej części rozmowy to właśnie ona zadaje pytania, a Twoją rolą jest jedynie odpowiadać na nie. Na tym etapie najlepiej zadawać pytania wyłącznie wtedy, gdy zostaniesz o to poproszony lub gdy coś jest dla Ciebie niejasne. Podczas rozmowy rekrutacyjnej mogą padać bardzo rożne pytania, zarówno bezpośrednio związane z wymaganymi kwalifikacjami merytorycznymi, jak też inne, najczęściej pomagające ocenić osobowość kandydata.

Omawiając trudne kwestie (mobilność, dyspozycyjność, oczekiwania finansowe) bądź elastyczny i nastawiony na negocjacje, panuj nad emocjami, podkreślaj chęć znalezienia rozwiązania satysfakcjonującego obie strony. Odpowiedzi zawsze powinny być przemyślane, zgodne z prawdą (możliwe do udowodnienia), a także spójne (powinny być udzielane w taki sposób, aby wykazać, jak bardzo Twoje kwalifikacje pasują do wymagań obsadzanego stanowiska), zwięzłe, rzeczowe. Koniecznie zadbaj, aby rozmówca dobrze zrozumiał Twoją wypowiedź, unikaj slangu, żargonu, skrótów myślowych niejasnych dla osoby spoza Twojego środowiska.

Pamiętaj o odpowiednim zaprezentowaniu się rozmówcy.
Oprócz treści ważna jest też forma. Zawsze masz tylko jedną szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia. Podczas spotkania koniecznie musisz pamiętać o odpowiednim sposobie zachowania oraz nastawieniu. Niezależnie od (normalnego w takiej sytuacji) zdenerwowania powinieneś kontrolować swoje zachowania i postawę. Ważne jest przekonanie rozmówcy, że dzięki swoim kwalifikacjom możesz być wartościowym pracownikiem na obsadzanym stanowisku. Taka postawa zdecydowanie bardziej sprzyja uzyskaniu pracy niż narzekanie na bezrobocie i trudną sytuację na rynku pracy czy próby wzbudzenia litości. W czasie rozmowy okazuj pozytywne nastawienie, umiarkowaną pewność siebie (bez arogancji) oraz kontroluj swoje gesty i mimikę (tzw. mowa ciała). Zachowuj się w sposób swobodny, jednak w ramach ogólnie przyjętych norm zachowania, bądź przyjazny i uprzejmy, utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, słuchaj aktywnie, pamiętaj o uśmiechu.

Zakończenie spotkania.
Rzadko zdarza się, aby już w trakcie spotkania otrzymać propozycję zatrudnienia. Dlatego też pamiętaj, aby na zakończenie spotkania ustalić kiedy i w jaki sposób otrzymasz informację zwrotną dotyczącą decyzji rozmówcy. Pamiętaj też, aby podziękować za zaproszenie na rozmowę oraz wyrazić nadzieję na kolejne spotkanie. Po spotkaniu przeanalizuj jego przebieg, zastanów się co odbyło się pomyślnie, a co chciałbyś zmienić, jakie pytania sprawiły Ci szczególną trudność. Pomyśl, jak możesz zachować się w podobnej sytuacji na przyszłych spotkaniach. Niezależnie od wyniku spotkania potraktuj je jako kolejne doświadczenie przybliżające Cię do otrzymania satysfakcjonującej oferty zatrudnienia.



Adecco Poland - Facebook Adecco Poland - Goldenline Adecco Poland - LinkedIn Adecco Poland - Twitter Adecco Poland - Instagram