W jakich branżach mogą zarobić najwięcej tymczasowi?



Według raportu „Market Intelligence 2011” opublikowanego przez Adecco Poland najlepsze warunki finansowe pracownikom tymczasowym zapewniają sektory finansowy, ubezpieczeniowy i konsultingowy.

Przeciętne wynagrodzenie godzinowe brutto czasownika w 2011 r. wyniosło tam 19,36 zł. To najwyższa uśredniona stawka w kraju, biorąc pod uwagę zatrudnienie w poszczególnych branżach. Na drugiej pozycji znaleźli się pracownicy call center i sektora telekomunikacyjnego ze średnim wynagrodzeniem w wysokości 15,44 zł za godzinę. Kolejne miejsca należały do przemysłu – 11,19 zł za godzinę w spożywczym, 11,11 zł za godzinę w chemicznym i farmaceutycznym, 10,73 w motoryzacyjnym i 10,59 w elektronicznym. Wyniki pokazują jednak statystyczne średnie stawki krajowe. W poszczególnych województwach sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Wynagrodzenie godzinowe brutto pracownika tymczasowego sektora finansowego w województwie mazowieckim wyniosło 38,71 zł, podczas gdy w sąsiednim lubelskim już 11,92 zł. Przy czym pracownik call center z woj. lubelskiego zarabiał w 2011 r. więcej niż czasownik w sektorze finansowym, bo 12,65 zł za godzinę. Z raportu wynika również, że królujące w statystykach dotyczących wysokości wynagrodzeń Mazowsze (najwyższe w Polsce – 18,95 zł brutto za godzinę) w przemyśle chemicznym i farmaceutycznym oferuje najniższe wynagrodzenie spośród wszystkich badanych regionów (10,55 zł), podczas gdy w Małopolsce średnia stawka wynosiła 25,24 zł.

Prognozy na tegoroczną sytuację w branży pracy tymczasowej są pozytywne.
- W zeszłym roku informacje o kryzysie hamowały wiele decyzji klientów, powodowały dużą ostrożność w kwestii nowych inwestycji jak i zatrudniania pracowników. Pracodawcy chętniej korzystali z pracy tymczasowej, co dawało im poczucie bezpieczeństwa na wypadek nagłego obniżenia koniunktury. Obserwowaliśmy także zainteresowanie i działania przygotowawcze firm międzynarodowych do inwestycji w Polsce. Ciekawym spostrzeżeniem jest również zdecydowanie większa, niż w latach ubiegłych, liczba przetargów u klientów międzynarodowych obejmujących również Polskę. Sądzę, że coraz częściej firmy międzynarodowe będą podążały w tym kierunku, zmniejszając lokalną decyzyjność HR w zakresie doboru dostawców – mówi Grażyna Chmielowska, dyrektor sprzedaży Adecco Poland.

Na poprawę sytuacji w branży mogłyby wpłynąć również regulacje prawne, jak np. wydłużenie okresu zatrudnienia pracowników tymczasowych z 18 do 24 miesięcy. Dla samych pracowników tymczasowych wieści już nie są tak dobre. Z badań przeprowadzonych przez Adecco wynika, że jedynie branża IT w 2012 r. ma zwiększyć zatrudnienie, pozostałe sektory gospodarki utrzymają je na poziomie z zeszłego roku lub je zmniejszą.
- Znaczne podwyższenie najniższego wynagrodzenia, podniesienie składki rentowej w pierwszym kwartale 2012 r. zdecydowanie wpłynie na wyhamowanie podwyżek dla pracowników. W kilku branżach przewidywania rynkowe są negatywne. W branży finansowej i ubezpieczeniowej już w ubiegłym roku obserwowaliśmy zawieszenie w IV kwartale wielu projektów planowanych na kolejny rok. Również branża motoryzacyjna może spodziewać się spadków, chociaż nasi klienci w większości wypadków deklarują stabilną sytuację. Pamiętajmy, że ta branża jest barometrem gospodarki – pierwsza spada przed kryzysem i jako pierwsza wzrasta, kiedy kryzys się kończy. Jest barometrem gospodarki – wyjaśnia Grażyna Chmielowska.